torsdag den 3. juli 2014

Mit LCHF

For mig handler LCHF ikke om at følge en række regler, være på kur, eller føle afsavn. For mig er LCHF en livsstil, hvor jeg spiser ren og naturlig mad, som gør mig glad og godt tilpas. Vægttabet er bare en (kæmpe) bonus.


LCHF står for Low Carb High Fat, og hvis man vil opnå en god effekt, så skal man altså tage det der High Fat ret bogstaveligt! Man skal virkelig overskride en grænse, og for alvor begynde at tænke fedtet ind i sit liv. Jeg har før prøvet at leve Low Carb uden at skrue op for fedtet, og det resulterer ikke i andet end træthed, sult og efter lidt tid, skuffelse over ikke at kunne holde mig til kuren. Det var først da jeg begyndte at spise fuldfed ost, fløde, mayonaise og smør at jeg for alvor kunne mærke en markant forskel.

Jane Faerber skriver her et rigtig godt og inspirerende blogindlæg, hvor hun sammenligner fedtfattige lightprodukter med rigtig smør og fløde (ren og naturlig mad). Det er en af de ting som virkelig var en øjenåbner for mig! Jeg kan oprigtigt ikke forstå at jeg i hele mit liv lykkeligt har spist alle de her kunstige produkter, i troen om at det betød sundhed og vægttab. Det er først nu at jeg kan se, at det jo på intet tidspunkt har bidraget til hverken det ene eller andet.

LCHF betyder for mig også, at jeg endelig kan slappe af i min krop. Mit liv handler ikke længere om at finde næste måltid, eller sidde og græde ned i en pose chips tirsdag eftermiddag. Jeg føler mig stabil, rolig og generelt bare rigtig glad. Stort set alt jeg ved om LCHF, ved jeg pga. Jane Faerber, hendes bøger og hendes fantastiske blog 'Madbanditten', som jeg KUN kan anbefale at man læser!

Men i det følgende vil jeg prøve at beskrive hvordan mit LCHF liv ser ud. Det som jeg elsker ved LCHF er nemlig at det er meget individuelt, og at man rigtig hurtigt finder ud af hvordan man tilpasser sin kost, så det føles rigtigt. Her kan du se eksempler på hvordan en dag typisk ser ud for mig.

Jeg bygger typisk mine måltider op omkring det kød som jeg har lyst til (eller det jeg lige har liggende i fryseren). Hertil vælger jeg en fedtkilde og grøntsager, enten som en lækker, grov salat, og/eller tilberedte grøntsager.

Det kunne fx være en god bøf med en lækker bearnaise-smør og en saftig tomatsalat.

Eller en kotelet med en grøn salat, fetacreme og groft gnavergrønt.

Et ovnstegt kyllingebryst (m. skind, selvfølgelig!), en aioli, lavet ved at tilsætte hvidløg til den hjemmerørte mayo, og en fennikel salat med citron, æble og granatæble (evt. lidt mynte).

Eller en lækker laks (eller torsk) bagt i hjemmelavet pesto, og lynstegt broccoli i smør og hvidløg (selvfølgelig serveret med lidt ekstra pesto).


Ingen kommentarer:

Send en kommentar