torsdag den 3. juli 2014

Pesto








































Mig og pesto, vi er rigtig gode venner. Jeg laver det tit i forskellige afskygninger. Men min favorit er stadig den klassiske basilikumspesto.


Til den portion du ser på billedet, har jeg brugt: 

3 bundt basilikum 
2 poser pinjekerne 
1 pakke parmesanost, ca. 200 g 
Olivenolie 
Salt og peber 
Citronsaft og -skal 

Jeg plejer at bruge min stavblender til at lave pesto. Man kan også lave den på en minihakker, og sikkert også i en almindelig blender. Hvis du vil lave den i hånden bliver den lidt mere rustik, men også rigtig lækker. Så hakker du bare alle ingredienserne, blander olie i indtil konsistensen er som den skal være og smager til. Men jeg kan godt lide at lave den i stavblenderen, så går det så dejligt hurtigt. 

Du starter med at plukke bladene af basilikummen og putte dem i din stavblenderskål, eller det du nu har fundet frem. 

Riv osten og kom i samme skål. 

I dagens anledning har jeg ikke ristet pinjekernerne, for det skulle lige gå lidt hurtigt, og jeg synes faktisk det smager rigtig lækkert sådan. Men når jeg har tiden, så rister jeg lige nødderne. 
Nødderne kommer du også i skålen. 

Hæld et godt skvæt olie i skålen og giv den en tur med stavblenderen. Hæld olie i, indtil du synes konsistensen er rigtig. Smag pestoen til med salt, peber og citron. 

Du kan evt. tilføje et par fed hvidløg, hvis du føler for det :-) 







Ingen kommentarer:

Send en kommentar