onsdag den 2. juli 2014

Mayonnaise







































Jeg har altid en god, hjemmelavet mayonnaise stående i mit køleskab. Jeg tog en beslutning om, at jeg ikke gad at spise røvkedelig købemayo længere, og så fandt jeg ud af hvor nemt det faktisk er at lave den selv!


Mange mayonnaise eksperter siger at man skal røre den i hånden. Det gør jeg altså ikke. Jeg tager min top lækre køkkenmaskine i brug. Det lyder lidt voldsomt, men sagen er bare, at jeg ikke gider lave mayo hele tiden. Så jeg laver bare en MEGA portion en gang imellem. Men jeg vil gerne understrege at man også sagtens kan lave en mere forsigtig portion end den jeg laver, hvor man bruger 4 blommer, som svarer til en god størrelse skål.

How to

Dine ingredienser skal være samme temperatur - ellers kommer risikoen for at den skiller ind i billedet. Så det er en god ide at lade det hele stå fremme på køkkenbordet et par timer før du går i gang.

Jeg plejer at bruge:
1 hel bøtte øko æggeblommer, ca. 12 blommer
Saft og skal fra 1 citron
(ret meget) salt
1 l. rapsolie.

Olien jeg bruger er altså bare den billige rapsolie i en plastikflaske, selvom det ifølge andre eksperter ikke er heeelt så sundt som øko koldpresset rapsolie med dyre literpriser. Anyways. Jeg vælger at gå lidt på kompromis her, mest pga. smagen (dvs. mangel på samme).

Godt. Æggeblommerne kommer i skålen sammen med citronsaft, citronskal og salt, og piskes luftigt.

Så skal der olie i. Det er olien der giver mayo'en fylde. Så selvom det virker modstridende at hælde mere olie i, for at gøre tyk, så er det altså sådan det virker. Så bare klø på. Du kan se og mærke når konsistensen er der!

Det endelige resultat er en rigtig god, fed, hjemmelavet mayo




.























Jeg laver den med citron fordi det er det jeg bedst kan lide. Men det er det fede ved at lave den selv - man kan helt selv bestemme hvad man synes den skal smage af. Mange mayonnaiser indeholder fx sennep eller eddike. Prøv dig frem!

Desuden plejer jeg at tage lidt under halvdelen fra til en god, hjemmelavet remulade.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar