mandag den 7. juli 2014

LCHF vs. generelle kostråd



Da jeg begyndte på LCHF, føltes det som en åbenbaring. Jeg oplevede at blive rigtig mæt, føle mig stabil igennem dagen, følte mig mere glad og fik mere overskud. Og jeg begyndte for alvor at sætte spørgsmålstegn ved de generelle kostråd, som jeg har gjort mit bedste for at følge hele mit liv. Fordi man ved jo godt, at hvis man bare kunne følge de generelle kostråd, så ville man jo være tynd. Problemet for mig var bare, at jeg simpelthen ikke formåede at følge rådene.



Jeg kunne ikke nøjes med 1 portion pasta med kødsovs. Jeg kunne nemt spise to (rigtig store endda) portioner, og efter et par timer, sad jeg igen og følte mig sulten. Ud over mine store portioner, endte jeg til med at købe et stykke kage sidst på dagen, eller ufrivilligt falde ind i den pose chips og 1,5 L cola jeg havde stående i skabet. Og som jeg har skrevet før, så bebrejdede jeg mig selv det hele. Jeg følte mig forkert og jeg skammede mig mere end jeg tror jeg kan sætte ord på. Jeg troede jo at jeg vidste hvad der skulle til, for at jeg tabte mig - jeg havde bare hverken viljestyrke eller tålmodighed til at gøre det.

Men efter jeg er startet på LCHF, så forstår jeg pludseligt hvorfor jeg konstant var sulten. Selvom jeg endte med at spise uanede mængder af mad, så spiste jeg aldrig rigtig det min krop den havde brug for.



Her har jeg samlet et par billeder af, hvordan en typisk hverdag kan se ud, når man følger de generelle kostråd. Jeg synes ærlig talt det ser røvkedeligt ud. Men hvis man kigger på de generelle kostråd, så stemmer det faktisk rimlig godt overens. Jeg nævner et par stykker, resten kan i læse her.

6 stykker frugt og grønt om dagen. Hvis du tæller sammen på billederne her, og inkluderer salaten i sandwichen og grøntsagerne i kødsovsen, så rammer vi det faktisk meget fint.
Vælg fundkorn. Rugbrød og havregryn dækker faktisk over dette, de anbefaler kun at man spiser grov pasta/ris til sine varme måltider 'en gang imellem'...
Vælg magert kød og kødpålæg & Vælg magre mejeriprodukter. Ja så kan vi kende vores fedtforskrækkede kultur igen. Hvis vi antager at havregrynen spises med minimælk, skålen indeholder skyr og alt kødet undeholder mindre 10 % fedt, så er den vist i hus.




Her har jeg samlet nogle billeder, der illustrerer hvordan mine måltider kan se ud. Til morgen i dag har jeg spist en cremet, lækker, fed, røræg (opskrift fundet på denne skønne blog). En anden af mine favoritter er en lækker æggetoast. Til frokost snupper jeg tit en lækker salat. fx med kylling og bacon eller rejer og avocado. Og til aftensmad forkæler jeg mig selv med en god bøf med fedtkant, bearnaisesmør og en stor portion smørstegt broccoli, en cremet thai inspireret suppe, spækket med grøntsager, kylling og fed kokosmælk eller en svinekotelet, også med fedtkant, kryddersmør og blomkål vendt i hjemmelavet pesto. Til mellemmåltider drikker jeg enten en kop kaffe med fløde/flødeskum, en lækker latte med kokosmælk, eller et ordenligt stykke ost (favorit er enten parmesan eller cheddar).

Jeg synes personligt, at collage nr. 2 ser langt mere indbydende, mættende og nærende.

Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke skrive for at overbevise hele verden om, at LCHF er den eneste sandhed, og at alle som spiser anderledes gør det forkert! Hvis du spiser efter model 1 og har det godt og er sund, så gør du nok det rigtige for dig. Jeg skriver fordi jeg har oplevet en markant forandring på egen krop ved at skifte livsstil, og fordi jeg gerne vil dele min erfaring. Og så skriver jeg for at fortælle de mennesker, som kan nikke genkende til den oplevelse jeg beskriver af at spise efter kostrådene, at det ikke er dig som er forkert! Og at det kan ændre sig...

Ingen kommentarer:

Send en kommentar