onsdag den 2. juli 2014

Remulade

























Sammen med min mayonnaise i køleskabet har jeg altid en god hjemmerørt remulade stående. Så får jeg nemlig en rigtig glad kæreste.

Opskriften på mayonnaisen ser du her.

How to 

Når du har lavet mayo'en er det "hårde" arbejde overstået. Nu handler det bare om at hakke. Jeg tager altid lidt under halvdelen af mayo'en fra til remulade. Jeg vil inddrømme at jeg ikke har en fast remuladeopskrift som jeg bruger hver gang. Jeg tager bare lidt det jeg har i køleskabet den dag.

Gode råd er at gå efter noget som er sprødt/groft, som fx gulerødder, spidskål, blomkål ect., noget som er surt, fx syltede agurker og/eller kapers, noget som giver masser af smag, fx timian og/eller persille og andre krydderurter (helst friske). Det klæder altid en remulade at få en skarphed igennem løg, hvidløg, sennep og evt. lidt karry, som også giver den karakteristiske farve (du kan også bare bruge gurkemeje). Jeg giver den altid lidt æblecider eddike for sødme og syre.

Det jeg bruger i dag:
½ portion hjemmelavet mayonnaise
1 medium løg
2 -3 fed hvidløg
1 gulerod
1 håndfuld spidskål
½ - 1 glas kapers
1 spsk sennep
1 spsk æblecider eddike
1 håndfuld persille
1 dusk timian
1 lille dusk rosemarin
1 tsk karry (mest for farven)

Alle grøntsager og krydderier hakkes ultra fint. Riv guleroden og klem den fri for saft. Alle ingredienser puttes i en skål med mayonnaisen og blandes sammen. Hvor nemt kan det være! ;-)


Ingen kommentarer:

Send en kommentar