fredag den 4. juli 2014

Fedt og ferie




















En af de fedeste ting ved at være studerende, er den ultra lange ferie. Jeg har haft den 1. uges ferie, ud af de 8 jeg kan se frem til ved hvert skoleårs ende. Det er simpelthen så lækkert! Det er meget hyggeligt lige nu, men hvad med resten af ferien og min nye livsstil? Ferie er en af de ting som altid har kunne bremse mig i at fortsætte med mit vægtab. Kager, is og slik ryger indenbords, fordi "jeg er jo på ferie" og "jeg skal jo også huske at hygge mig og nyde livet lidt"... Ja ja, Karoline...

Og jeg vil da også gerne indrømme at det stadig er nemmere for mig at holde "den rene linje" i hverdagen, hvor skole, arbejde og hjemmelivet kører på skinner, og hvor jeg helt selv styrer hvad der kommer i gryderne og på bordet. Men det jeg elsker mest ved LCHF er, det er ikke en kur som jeg kan "ødelægge". 

Det er et tilvalg af rene fødevarer som gør mig godt tilpas og bidrager til at gøre mig stabil og holde mig mæt og glad, og et fravalg af fødevarer som gør det modsatte. Det vil altså også sige, at hvis jeg vælger at spise en pizza i Italien eller lignende, så står jeg ikke med den samme følelse af total skuffelse over mig selv, som jeg ofte har prøvet før. 

Mit høje indtag af fedt gør det bare 100000 gange nemmere at takke nej til kage, sodavand, slik, is og alt det andet, som er obligatorisk til hyggestunder og ferier. Jeg føler ikke engang at jeg går glip af noget længere! Det er en kæmpe forskel fra dengang jeg talte kalorier. Der føltes alle beslutninger om at holde mig den slags, som den hårdeste beslutning jeg nogensinde har taget.

Det hjælper selvfølgelig at have nogle LCHF lækkerier i ærmet, som giver dig nydelsen af at spise noget lækkert, koldt, sødt eller hvad man lige har lyst til, uden at sende din krop på mega sukkertrip, men i stedet bidrager med samme følelse af velvære, som resten af din mad.

Her kan i se nogle af mine opskifter på lækkerier og desserter.

En af mine yndlings sommerlækkerier er i øvrigt også denne lækre smoothie af 1 avocado, 1 banan, 1 håndfuld frostne jordbær og lidt vand.



Den er som sådan ikke særlig LCHF, men den er ret lækker. Her i ferien er jeg heller ikke så god til at spise en god solid morgenmad. Jeg står lidt sent op, og så er jeg typisk ikke sulten i de første mange timer. Så det passer mig fint, at denne cremede, kolde, friske sag kun holder mig mæt i 1 - 2 timer.











Ingen kommentarer:

Send en kommentar